21 Sep 2012

365 hari mencintai Rasulullah


365 hari, mencintai Rasulullah saw…bagaimana untuk kita merealisasikannya? Bagaimana mencintai Rasulullah di abad 21 yg penuh tragis dek duniawi semata?  Suatu persoalan dan perkara yang patut kita renung dan fikirkan bersama.  Kita adalah Ummat Rasulullah SAW , yang hidup sangat jauuuuuh selepas wafatnya baginda SAW.  Logikkah untuk kita mencinta, merindui, mengasihi seseorang yang hidup lebih 1400 tahun dahulu? Sedangkan wajahnya pun kita tak pernah lihat, keperibadiannya pun kita tidak pernah tenungkan. Selogiknya amat payah….

Namun, hadith ada menceritakan mengenai betapa Baginda sangat rindu akan ummatnya yang belum wujud lagi diketika baginda masih hidup

Suatu hari, ketika Rasulullah dalam perjalanan pulang dari Haji Wida’,baginda menangis.Sahabat pun bertanya:”Kenapa kamu menangis wahai Rasulullah?”, Baginda menjawab: “Aku merindui saudaraku”, Sahabat bertanya: “Bukankah kami ini saudaramu wahai Rasulullah?”,Baginda menjawab:”Kamu semua bukan saudaraku tetapi sahabatku,Saudara ku ialah mereka yang datang selepasku, beriman kepadaku walaupun tidak pernah melihatku, Aku merindui mereka,kerana itulah aku menangis”

Subhanallah..cuba tanyakan diri kita, bagaimana Rasulullah SAW boleh merindui kita, mencintai kita sedangkan Baginda tidak pernah melihat kita, tidak tahu keperibadian kita. Bagaimana Rasulullah SAW sampai menangis kerana begitu kasihkan dan rindukan kita? Sehinggakan Baginda menggelar kita Saudara (Ikhwan). Sungguh mesra istilah itu. Saudara itu adalah insan-insan yang rapat dengan kita. Hubungan adik-beradik, yang mempunyai pertalian darah..  Itulah perhubungan yang Nabi wujudkan antara ummatnya kini dengan Baginda. 

Kasih sayang dan kecintaan Baginda pada ummatnya kini tidak dapat di sangkal dek sebarang alsan mahupun hujah lagi. Seperti yang dikisahkan, suatu hari Nabi Muhammad SAW membacakan ayat yang pernah dibacakan oleh Nabi Ibrahim. Ayat tersebut dipetik dari Surah Ibrahim, ayat 36:

20 Sep 2012

Takdir mengatasi tadbir


Hati saya terusik membaca artikel ini. Tersentuh jiwa. Menusuk kalbu yang paling dalam. Ya Allah, ilmuku amat terbatas, ilmu-Mu Maha Luas.......

Jangan Sombong Dengan Takdir

    Jika hendak dikirakan ’beriman’ dengan Allah, iblis laknatullah sepatutnya lebih tinggi imannya kepada Allah. Masakan tidak, dia pernah berdialog dengan Allah (dialog yang telah dirakamkan dalam Al Quran). Dia percaya kepada syurga dan neraka. Bukan sahaja percaya bahkan telah melihatnya. Syaitan yakin tentang adanya Hari Pembalasan..  Hendak diukur dari segi ibadah, ya ibadah iblis begitu hebat. Puluhan ribu tahun sujud, rukuk dan membesarkan Allah hingga terlantik sebagai ketua malaikat. Cuma satu… syaitan kecundang kerana tidak dapat menerima takdir Allah.

Takdir yang menentukan Adam dipilih menjadi Khalifah dan dia diperintahkan sujud lambang hormat kepada Allah dalam mentaati Allah. Syaitan tidak boleh menerima takdir ini.. Mengapa dia yang dijadikan daripada api (sedangkan Adam hanya daripada tanah), mengapa dia yang lebih ’senior’ dalam ibadah dan hiraki kepimpinan tidak terpilih menjadi khalifah, sedangkan Adam hanya ’pendatang’ baru yang diciptakan terkemudian?

Iblis sombong kerana tidak menerima ketentuan takdir. Dan dia terhina kerana itu. Lalu kita siapa yang mampu menidak dan meminggirkan takdir? Allah, itu Maha Besar, qudrat dan iradatnya tidak akan mampu kita nafikan. Jika cuba menafikan, kita akan terhina… seperti terhina iblis. Dilaknat dan dimasukkan ke neraka… kerana gugur sifat kehambaannya!

Dalam episod hidup, takdir datang menguji kita. Mengapa aku mendapat suami yang begini? Mengapa isteriku tidak sebegitu? Kenapa ketua ku orang semacam dia? Kenapa anak ku cacat? Mengapa isteri tersayang ku pergi dulu? Kenapa aku tidak kaya-kaya lagi walaupun telah berusaha. Bila masalah melanda kita merasakan kitalah yang paling menderita. Mengapa aku yang tertimpa nasib begini? Mulut berbicara mengaku Allah itu Tuhan kita tetapi mengapa kehendak-Nya kita tidak rela? Benarnya, masalah, ujian dan cabaran dalam hidup itu sangat berkaitan dengan iman.

30 Jul 2012

"syaitan dah kena ikat"

" Jangan banyak ketawa bulan puasa ni, nanti syaitan masuk dalam  mulut", tegur guru pada murid tahun dua.
" Syaitan mana ada cikgu, kan dah kena ikat ",jawab Haikal.
" Ha'a lah cikgu, bulan puasa kan syaitan dah kena ikat", sampuk rakan yang duduk disebelahnya.

  Begitulah polos dan jujurnya jawapan anak-anak kecil. Ya, pada bulan Ramadhan syaitan telah di ikat kerana Allah tidak akan membenarkan hambaNya terganggu untuk melakukan setiap ibadah. Namun bagaimanakah pemikiran kita? Adakah kita mampu mengikis

23 Jul 2012

Hadirnya Ramadhan


Ramadhan 
bulan yang di nanti
bagi hamba yang dambakan keredhaanNya
bulan yang penuh keberkatan dan rahmat
bulan penuh keinsafan




Ramadhan
doa tidak lepas 
di setiap sujud ramadhan

mengharap makbul doa

30 Apr 2012

Bersih 3.0 ; Pergi demo bawa isteri?

Sudah dua hari berlalu, 'ibu perhimpunan', Bersih 3.0. Topiknya tetap hangat diperkatakan, disegenap ruang bicara mulut, televisyen, akhbar, facebook, youtube, blog. Setiap yang pergi ingin perkatakan sesuatu. Masing-masing ada pengalaman. Mempertahankan segala komen-komen membina dan meruntuh. Bukan untuk berbangga, tetapi terasa tanggungjawab di kedua belah bahu untuk mempertahankan perhimpunan Bersih 3.0 yang disertai, yang sepatutnya menjadi himpunan yang aman.


Dan saya.... Saya gembira kerana dapat menjadi antara ratusan ribu rakyat Malaysia yang mampu untuk memahat lekukan sejarah di Bersih 3.0. Bukanlah pengalaman Bersih 3.0 yang ingin saya

8 Apr 2012

Dari BERSIH 2.0 ke BERSIH 3.0

Ya!!! Bersih 3.0 bakal meguasai rakyat Malaysia yang cintakan kebersihan dalam pentadbiran negara. Kenangan Bersih 2.0 belum pun lagi terpadam dalam ingatan saya dan juga setiap rakyat Malaysia yang menyertainya, Bersih 3.0 pula bakal menyusul. Kali ini Bersih 3.0 dengan tema Perhimpunan Raksasa Duduk dan Bantah akan dilansungkan di Dataran Merdeka serentak di seluruh negara dan seluruh dunia.

Bagi saya, apa jua juga konsepnya, berdiri, duduk atau sebagainya, tuntutan tetap diteruskan. Saya

3 Apr 2012

Allah, ajarkan aku redho


Saat saya merenung langit malam, melihat bintang dan bulan bercahaya, tersenyum puas dan penuh syukur sendirian. Allah itu memang Maha Baik...




dan ketika ini....
ada jasad bernyawa dilahirkan di dunia
ada insan sama mengecapi cinta pandang pertama
ada manusia sedang nyenyak dibuai mimpi
ada orang menerima hasil lumayan hasil lelah meraka
ada pasangan bernikah membina istana bahagia

11 Mar 2012

Bila sebut fasal baitul muslim

     Seperti biasa, usai seminggu dua sahaja selepas taklimat atau 'pencerahan' baitul muslim  kepada bakal-bakal graduasi, permintaan dan permohonan semakin 'kencang'. Galak   sungguh. Apabila sahaja baitul muslim dijadikan tajuk utama dalam sesi kuliah, liqa, rehlah, atau usrah...beginilah jadinya. Mungkin tersuntik kesedaran. Namun harus ingat, unit baitul    muslim bukan agen mencari jodoh. Yang iklannya sentiasa perlu dicanang untuk mencari pelanggan. Kesedaran tentang hakikat pembinaan baitul muslim perlu ada dalam diri masing-masing sedari dinobat menjadi insan terpilih oleh Allah sebagai pendokong Islam.

Agendakan baitul muslim dalam diri
”Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu, isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dengannya, dan dijadikan di antara kamu perasan kasih sayang. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan bagi orang yang berfikir” (Ar-Rum: 21)

3 Mar 2012

Join Usrah Nak Cari Jodoh

"Betul ke kak?"
"Apa yang betulnya?"
"Join usrah sebab nak cari jodoh?"
"Hehehehe....siapa yang cakap macam tu pulak.." saya ketawa kecil.
"Adalah hamba Allah nih..." suaranya perlahan terasa seperti saya mempersendakan pertanyaannnya.

24 Feb 2012

Kerna Hidup Untuk Memberi

Untuk mendapat sesuatu kita perlu melakukan sesuatu..kerna hidup untuk memberi. Segalanya tidak datang bergolek.


Jangan menunggu bahagia baru tersenyum, tapi tersenyumlah, maka kamu akan bahagia.


Jangan menunggu kaya baru bersedekah,

23 Feb 2012

Beruntunglah sahabat sejati

Terlalu sunyi kehidupan ini tanpa kehadiran seorang sahabat yang sejati.


Bertambah sunyi tanpa sesiapa yang menemani. Dalam mengharungi keindahan berteman dan bergembira, tentunya ada tercalit sedikit sebanyak sembilu yang terbenam di jiwa. Namun, biasanya sahabat akan terus memendam rasa demi persahabatan yang dicinta. Diamnya penuh doa agar persahabatan akan berlangsung dengan lebih sempurna. Sebarang kekurangan akan bisa diperbaiki segera.



Tatkala berteman, jagalah tutur kata. Bergurau menambah ceria, namun terlebih gurau juga kan menukar rasa. Kita jangan samakan sahabat kita seperti kita. Mungkin sesuatu yang boleh kita

Bulu babi yang di jadikan berus

Mengenal Bulu Babi Yang Di jadikan Berus


Kebanyakkan berus yang murah dari China diperbuat dari bulu babi…hal ini kerana terdapat ciri-ciri khas pada bulu tersebut menyebabkan ia begitu popular dijadikan berus untuk mengecat, mewarna dan membersihkan rumah.

20 Feb 2012

Yang Bernama Wanita

Bila perempuan lambat jodoh....

"Eh,anak dara Si Bedah tu umurnya dah berapa? Tak kahwin-kahwin lagi aku tengok"
"Ha'a ler..aku rasa dah nak masuk 30 tahun dah umurnya..."
"Tak laku ler tu, ko tengok ler sendiri, sapa yang anak dara macam tu..jadi anak dara tua la agaknya".

Bila perempuan cepat jodoh....

"Siti, ko tahu tak yang anak Si Salmah tu dah kahwin?"

14 Feb 2012

Nanti besar nak jadi apa?

Di zaman kanak-kanak kita mesti sering di tanya, "Nanti besar nak jadi apa?"  


Sudah tentu ada yang bertanyakan sebegitu. Dan jawapan-jawapan yang biasa didengar ialah,

"Nak jadi doktor," 
"Nak jadi polis,"
"Nak jadi cikgu,"
"Nak jadi askar,"




Itulah zaman kanak-kanak yang pasti di lalui semua orang. Yang nyata bila sudah 'selesai' di

12 Feb 2012

Tak payah jadi alim sangat

Sudah sebulan anak kecil perempuan itu bergelar Murid Darjah Satu. Seronok katanya bersekolah. Lantas dia melontarkan permintaan kepada ibunya. 


" Mama, nanti pergi sekolah kakak nak pakai tudung boleh? Semua kawan-kawan kakak pakai tudung. Boleh,mama?"


"Ish!! tak payah ler, tak payah nak jadi alim sangat. Tak payah gatal nak pakai tudung pulak" jawab si ibu . Seakan mengejek permintaan si anak.


Aku yang mendengar jadi kaget. Dalam hati ' boleh dia

10 Feb 2012

Bila bicara soal jodoh

Renungkanlah sedalam-dalamnya................... 


Tidak,
Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannyajauhlah perjalanan kita. Adaorg jodohnya cepat sebab jambatannyasingkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35tahun belum apa2 kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk 
membina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda itu dalam doa2 lewat sembahyang. Allah mendengar.


Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr Right dan biar seorang diri drpd menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti.

6 perkara yang Allah sembunyikan

Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang, sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan 124,000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:


"Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?."


Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. "Tidak"


Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.

8 Feb 2012

Kaktus Berduri



Aku minta pada Allah setangkai bunga segar, aku terima kaktus berduri…
Aku minta pada Allah binatang yang comel dan cantik, aku terima ulat bulu…
Aku sedih, protes, kecewa, betapa tidak adilnya ini…


Namun kemudian…

3 Feb 2012

Cintai Rasulullah..? Tepuk Dada Tanya Iman

Hari ini...,
dan hari-hari yang seterusnya....
Marilah kita belajar MENCINTAI baginda dengan sepenuh hati kita...
Mari sama-sama juga kita belajar untuk MENCONTOHI Nabi....

Keringat yang dialirkan oleh baginda, titisan darah yang mengalir ketika Perang Uhud, susah -payah berhijrah ke Madinah, sabar menerima tekanan dan seksaan kaum

31 Jan 2012

Countdown Maulidurasul ; aku rindu insan mulia ini

Hari kelahiran insan mulia, Nabi Muhamad SAW bakal datang. Pembawa rahmat ke seluruh alam. Aku menanti hari itu, dengan penuh rasa kecintaan kepadanya. Kerdil diri rasanya berbanding insan mulia ini. Kesahajaan dan kesederhanaannya secocok gelarannya al-Amin. Aku kembali menyelusuri sirah nabawiyah yang tidak akan pernah khatam sepanjang hayat manusia. Segala kisah penuh dengan campur baur rasa iktibar,kasih sayang,nasihat,suka, duka, pengorbanan, semangat dan kesungguhan Baginda memperjuangkan Islam di dunia.

30 Jan 2012

Be the boss of your mind

1) Tenaga ajaib tersembunyi dalam minda

Percaya atau tidak apabila anda sentiasa memikirkan tentang kenyang,
anda tidak akan lapar.
Buktinya apabila anda menjalani ibadah puasa,
anda tidak berfikir pun tentang makan sepanjang hari,
tetapi anda tetap mampu melakukan aktiviti-aktiviti kehidupan sebagaimana biasa.
Padahal pada hari-hari biasa,
awal pagi lagi anda sudah terasa hendak makan.
Demikianlah apabila anda tidak lansung memikirkan tentang penat,
anda akan cergas dan bertenaga sepanjang hari.

Sebaliknya apabila anda mula berkata ”Aku malaslah hari ini”, “Aku boringla hari ni”,

27 Jan 2012

when Allah say kunfayakun

Seorang doktor meluru masuk ke ruang hospital dalam keadaan tergesa-gesa selepas mendapat panggilan kecemasan dari pihak hospital. Dia menukar pakaian dan terus meluru ke blok pembedahan. Dia mendapati ayah kepada budak yang berada dalam bilik pembedahan sedang berdiri menunggunya.


Apabila si ayah melihat doktor itu, dia terus berteriak : 

"kenapa kamu ambil masa yg lama utk datang..??
kamu tahu x anak saya dalam bahaya sekarang nie..??
kamu x ada rasa bertanggungjawab ke..??" 


doktor tersebut tersenyum dan berkata : 


baca selanjutnya, 

24 Jan 2012

Kerna Allah itu sayang kita


Kalau ada yang mengumpamakan hidup itu ibarat sekolah, mungkin ada benarnya. Di sekolah ada guru, buku, teman-teman, belajar, ujian, nilai, dan sebagainya. Begitupun dengan hidup.
 Ada tuntunannya, ada ‘guru’nya, orang-orang di sekeliling, ada belajarnya, ada pula ujian dan hasilnya. Maka katakan, sekolah mana yang lebih lama waktu ujiannya dibanding waktu belajarnya?
Hitam putih jalan hidup, pahit getir warna dunia,tangis tawa rasa hati terluka atau bahagiaBersabarlah sementara, setiap duka tak abadiSemua wajah kan diuji, pada Allah kita kan kembali(Opick, Di Bawah Langit-Mu)
baca selanjutnya, 

pengemis adalah hadiah dari Allah

“Bantulah orang fakir dengan sebahagian harta kalian. Jangan pernah menolak pengemis, padahal kalian mampu memberikan sesuatu untuknya baik sedikit  mahupun banyak. Raihlah kasih sayang Allah dengan pemberian kalian. Bersyukurlah kepada Allah yang telah membuat kalian mampu memberi. Jika pengemis adalah hadiah dari Allah, sementara kalian mampu  memberinya, mengapa kalian menolak hadiah itu?! Bohong kalau kalian mendengar nasihat dan   menangis di hadapanku, tapi saat orang datang meminta uluran tangan, kalian malah   membiarkannya. Itu menunjukkan bahawa tangisan kalian belum kerana Allah.” 
(Syeikh Abdul Qadir al-Jailani)

21 Jan 2012

Dengan siapa kamu duduk tu??

Barangsiapa yang duduk dengan lapan macam manusia akan ditambah Allah
baginya lapan corak hidup:


1. Barangsiapa suka duduk berserta orang kaya, Akan ditambah Allah kecintaannya kepada dunia dan keinginan kepadanya.

2. Barangsiapa suka duduk berserta orang miskin, Akan dijadikan Allah baginya kesukaan bersyukur dan redha menerima pembahagian yang ditentukan Allah.


3. Barangsiapa suka duduk dengan Sultan (Pemerintah Negara), akan
ditambah Allah kasarnya dan sombongnya.


4. Barangsiapa suka duduk dengan perempuan, (bukan muhrim) akan

Masa itu mahal

Nilai masa dan mensyukuri nikmat umur..


Masa atau waktu amat berharga dalam kehidupan insan. Seorang muslim yang mithali, sentiasa menyedari masa adalah sesuatu yang amat bernilai kerana masa itu adalah merupakan kehidupannya.


Manusia akan berada dalam kerugian sekiranya kita tidak menguruskan masa dalam kehidupan kita dengan betul kepada perkara-perkara yang baik dan berfaedah. Orang beriman sentiasa memperhitungkan setiap waktu dan masa yang digunakannya. Orang yang lalai sudah tentu tidak menguruskan masa mereka untuk menghadapi hari akhirat. Mereka termasuk dalam golongan orang-orang yang rugi dan tertipu dengan kehidupan dunia yang sementara.


Orang yang berbahagia adalah orang yang menyediakan bekalan bagi menghadapi alam akhirat. Manakala orang yang rugi ialah orang yang bergelumang dengan maksiat sehingga dia tidak

20 Jan 2012

Jangan Biarkan Jumaat Berlalu Begitu Sahaja

Sebaik-baik hari adalah hari Jumaat, pada hari itulah diciptakan Nabi Adam, dan pada hari itu dia diturunkan ke bumi, pada hari itu pula diterima taubatnya, pada hari itu pula beliau diwafatkan, dan pada hari itu pula terjadi Kiamat. Pada hari itu ada saat yang kalau seorang muslim menemuinya kemudian solat dan memohon segala keperluannya kepada Allah, nescaya akan dikabulkan”. (HR. Abu Daud, At-Tirmidzi, An-Nasai)
Hari Jumaat adalah hari yang memiliki erti yang sangat istimewa bagi umat Islam. Banyak hadis-hadis yang menjelaskan keutamaan dan kekhususan hari Jumaat dibandingkan dengan hari-hari yang lain.
Imam Ibnul Qayyim Al Jauziyah dalam kitabnya Zaadul Ma’ad memuatkan hadis-hadis  sehingga beliau membuat kesimpulan sehingga ada 33 keistimewaan hari Jumaat dari hari-hari yang lain.
Allah SWT berfirman:

19 Jan 2012

Sejatikan Muslimah Anda

Muslimah  sejati tidak dilihat dari jilbabnya yang anggun, tetapi dilihat dari kedewasaannya dalam bersikap.

Muslimah sejati bukanlah tangannya yang selalu membawa Al – Qur’an, tetapi dilihat dari hafalan dan pemahamannya akan kandungan Al – Qur’an tersebut.

Muslimah sejati tidak semesti menundukkan matanya ketika interaksi, tetapi bagaimana dia mampu membentengi hati.

Muslimah sejati tidak dilihat dari komitmennya dalam menjalankan kegiatan, tetapi dilihat dari keikhlasannya dalam bekerja.

Muslimah sejati bukan dilihat solatnya yang lama, tetapi dilihat dari kedekatannya pada Robb di luar aktiviti solatnya.

Muslimah sejati tidak dilihat kasih sayangnya pada orang tua dan teman – teman, tetapi dilihat dari besarnya kekuatan cinta pada Ar-Rahman Ar-Rahiim.

11 Jan 2012

7 Perkara Yang Mengejutkan Setelah Berkahwin!

1. BERKAHWIN TAK BERMAKNA ANDA TIDAK AKAN KESEORANGAN LAGI
Dalam perkahwinan, sudah menjadi lumrah andai adanya pertikaian.. Andai ada tidak bijak mengatasinya, tak mustahil ianya akan berterusan. Dan…tidak mustahil juga anda akan keseorangan lagi…

2. BERKAHWIN TIDAK BERMAKNA ANDA AKAN MENYINTAI DAN DICINTAI SETIAP HARI
Kebahagian dalam perkahwinan bukanlah perkara mudah untuk di capai. Pasti ada masalah yang akan timbul. Ada masalah besar dan ada masalah kecil. Kadang kala anda sudah merasa diri tidak di cintai lagi. Jadi amat penting bagi mengucapkan perasaan cinta pada pasangan.

3. ANDA MASIH PERLU MENGHANGATKAN PERASAAN
Untuk mengelakkan suasana hambar, anda masih perlu untuk menghangatkannnya. Terapkan suasana romantik apabila bersama.. Contohnya seperti mengucapkan sayang pada pasangan, memeluk antara satu sama lain, dan bercerita sesuatu sebelum melelapkan mata dan so on…

4. LAZIMNYA SALAH SEORANG AKAN LEBIH BANYAK BERKORBAN
Jarang ade pasangan yang adil dalam pembahagian tanggunjawab.

10 Jan 2012

Hassan Ali dan Pemecatannya

1. SAYANG....'Semangat' Islamnya tinggi tp kurang memahami fiqh politik...nak bawa Islam mesti penuh dgn hikmah dan strategi...

2. PAS memecat dr Hassan Ali bukan kerana DAP, bukan kerana soal Anwar, bkn kerana mengkritik apa yg kurang baik, tetapi disebabkan beliau telah membelakangi 'manhaj' dan disiplin parti, ini pokoknya...beliau tlh beberapa kali membuat kenyataan TERBUKA yg mengkritik keputusan dan DASAR parti walaupun sudah diberi amaran dan teguran berkali2...

APA PUN, PAS tetap beri peluang utk beliau membuat rayuan...kalau beliau ikhlas bersama jemaah, beliau akan kembali membuat rayuan..jika tidak??...faham2lah sendiri...

3. Syeikh Qaradhawi, Muhd Al Ghazali, Syd Sabiq dll pernah diambil
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...