9 Dec 2011

Bapak Tua Penjual Sampul surat Itu ( True Story from Indonesia)

Setiap menuju ke Masjid Salman ITB untuk solat Jumaat, saya selalu melihat seorang bapa tua yang duduk terpekur di depan dagangannya. Dia menjual kertas sampul surat yang sudah dibungkus di dalam plastik. Sepintas barang jualannya itu terasa "aneh" di antara peniaga lain yang memenuhi pasaran terkejut di seputaran Jalan Ganesha setiap hari Jumaat.

Peniaga di pasar kaget umumnya menjual makanan, pakaian, DVD bajakan, barang mainan kanak-kanak, kasut dan barang-barang asessoris lain. Tentu agak aneh dia "nyempil" sendiri menjual sampul surat, barang yang tidak terlalu diperlukan pada zaman yang serba elektronik seperti saat ini.

Masa kejayaan penghantaran surat secara konvensional sudah berlalu, namun bapa itu tetap menjual sampul surat. Mungkin bapak itu tidak mengikuti perkembangan zaman, apalagi perkembangan teknologi maklumat yang serba pantas dan segera, sehingga dia fikir masih ada orang yang memerlukan sampul surat untuk menghantar surat.

Kehadiran bapak tua dengan dagangannya yang tidak laku-laku itu menimbulkan rasa iba.Siapa yang mahu membeli sampul surat itu? Tidak satu pun orang yang lewat menuju ke masjid tertarik untuk membelinya. Lalu lalang orang yang bergegas ke masjid Salman seolah tidak mempedulikan kehadiran bapak tua itu.

Semalam ketika hendak solat Jumaat di Salman saya melihat bapak tua itu sedang duduk terpekur. Saya sudah berjanji akan membeli sampul surat itu selesai solat, walaupun sebenarnya saya tidak terlalu memerlukan benda tersebut. Yach, sekadar ingin membantu bapak itu melariskan dagangannya.

Seusai solat Jumaat dan hendak kembali ke pejabat, saya menghampiri bapa tadi. Saya tanya berapa harga sampul surat dalam satu bungkusa plastik itu. "Seribu", jawabnya dengan suara lirih.

Ya Allah, harga sebungkus sampul surat yang isinnya sepuluh helai itu hanya seribu ringgit? Wang sebanyak itu hanya cukup untuk membeli dua gorengan bala-bala pada peniaga gorengan di sisinya. Wang seribu ringgit yang tidak terlalu bererti bagi kita, tetapi bagi bapak tua itu sangatlah bererti. Saya tersekat dan berusaha menahan air mata keharuan mendengar harga yang sangat murah itu. "Saya beli ya pak, sepuluh bungkus", kata saya.

Bapak itu terlihat gembira kerana saya membeli sampul surat dalam jumlah yang banyak.Dia memasukkan sepuluh bungkus sampul yang isi kandungannya sepuluh helai satu bungkusnya ke dalam bekas tempat sampul surat. Tangannya kelihatan bergetar ketika memasukkan bungkusan sampul surat ke dalam peti.

Saya bertanya kembali kenapa dia menjual sampul surat semurah itu. Padahal kalau kita membeli sampul surat di warung tidak mungkin dapat seratus ringgit satu. Dengan wang seribu mungkin hanya dapat lima buah sampul surat. Bapak itu menunjukkan kepada saya helai resit pembelian sampul surat di kedai borong. Tertulis di resit itu nota pembelian 10 bungkus sampul surat surat bernilai RM 7500.

"Bapak cuma turun sedikit", lirihnya. Jadi, dia hanya mengambil keuntungan Rp250 untuk satu bungkus sampul surat yang isinya 10 helai itu. Saya jadi terharu mendengar jawapan jujur si bapa tua. Jika peniaga nakal 'menipu' harga dengan menaikkan harga jual sehingga keuntungan berlipat-ganda, bapak tua itu hanya mengambil keuntungan yang tidak seberapa.

Andaipun terjual sepuluh bungkus sampul surat sahaja keuntungannya tidak sampai untuk membeli nasi bungkus di tepi jalan. Siapalah orang yang mahu membeli sampul surat banyak-banyak pada zaman sekarang? Dalam sehari belum tentu laku sepuluh bungkus saja, apatah lagi untuk dua puluh bungkus sampul surat untuk membeli nasi.

Setelah selesai saya bayar RM 10.000 untuk sepuluh bungkus sampul surat, saya kembali ke pejabat. Tidak lupa saya selitkan sedikit wang lebih buat bapak tua itu untuk membeli makan tengah hari. Si bapa tua menerima wang itu dengan tangan bergetar sambil mengucapkan terima kasih dengan suara hampir menangis. Saya akan bergegas pergi meninggalkannya kerana mata ini sudah tidak tahan untuk menggugurkan air mata.

Sambil berjalan saya teringat status seorang teman di fesbuk yang bunyinya begini: "bapa-bapa tua menjajakan barang dagangan yang tak laku-laku, ibu-ibu tua yang duduk tepekur di depan warungnya yang selalu sepi. Carilah alasan untuk membeli barang-barang dari mereka, meski kita tidak memerlukannya saat ini. Jangan selalu beli barang di mall-mall dan kedai-kedai yang selesa dan lengkap .... ".

Si bapa tua penjual sampul surat adalah salah satu daripada mereka, iaitu para pedagang kaki lima yang barangnya tidak laku-laku. Cara paling mudah dan sederhana untuk membantu mereka adalah bukan memberi mereka wang, tetapi belilah jualan mereka atau pakailah perkhidmatan mereka. Walaupun barang-barang yang dijual oleh mereka sedikit lebih mahal daripada harga di mal dan kedai, tetapi dengan membeli dagangan mereka insya Allah lebih banyak barokahnya, kerana secara tidak langsung kita telah membantu kelangsungan usaha dan hidup mereka.

Dalam pandangan saya bapak tua itu lebih terhormat daripada pengemis yang berkeliaran di masjid Salman, meminta-minta kepada orang yang lewat. Para pengemis itu mengerahkan anak-anak untuk memancing iba para pejalan kaki. Tetapi si bapa tua tidak mahu mengemis, ia tetap kukuh menjual sampul surat yang keuntungannya tidak seberapa itu.

Di pejabat saya amati lagi bungkusan sampul surat yang saya beli dari si bapa tua tadi.Mungkin benar saya tidak terlalu memerlukan sampul surat surat itu saat ini, tetapi wang sepuluh ribu yang saya keluarkan tadi sangat diperlukan si bapa tua.

Kotak sampul surat yang mengandungi 10 bungkus sampul surat tadi saya simpan di sudut meja kerja. Siapa tahu nanti saya akan memerlukannya. Mungkin pada hari Jumaat minggu-minggu seterusnya saya akan melihat si bapa tua menjual kembali di sana, duduk melamun di depan dagangannya yang tak laku-laku.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...